Poznaj Polskę – wycieczka klas 4-6

W dniach 28-29. 04. 2022 klasy 4-6  udały się na dwudniową wycieczkę, której celem  było poznanie Sandomierza i okolic. Zorganizowanie wyjazdu było możliwe dzięki uzyskaniu wsparcia MEiN w ramach przedsięwzięcia „Poznaj Polskę”

Wyjazd rozpoczęliśmy we czwartek rano, po około 3 godzinnej podróży autobusem dotarliśmy do Sandomierza. Tam czekała na nas pani przewodnik, z którą zwiedziliśmy historyczny zespół miejski – spacerując w  otoczeniu zabytkowych kamienic i kościołów oraz wąwozów lessowych słuchaliśmy legend i opowieści o tym pięknym mieście.

Kolejnym punktem zwiedzania była Brama Opatowska, na jej szczycie znajduję się taras widokowy, z którego rozpościera się wspaniały widok na okolice: malowniczą rzekę Wisłę oraz najstarsze w Polsce Góry Pieprzowe.

Następnie udaliśmy się do kościoła św. Józefa gdzie w podziemnej krypcie znajduje się   naturalnie zmumifikowane ciało Teresy Izabeli Morsztynówny – córki wojewody sandomierskiego, która zmarła w młodym wieku w opinii świętości.

Zwiedzaliśmy również podziemną trasę turystyczną, która powstała z połączenia dawnych piwnic i podziemnych składów kupieckich. Tu według legendy zginęła bohaterka Sandomierza Halina Krępianka, ratując miasto przed Tatarami.

Popołudnie spędziliśmy odbywając rejs statkiem po Wiśle, podziwiając piękne okolice Sandomierza.

Kolejny dzień rozpoczęliśmy zwiedzaniem ruin Zamku Krzyżtopór, zbudowanego przez Krzysztofa Ossolińskiego. Na dziedziniec zamku weszliśmy przez bramę w wieży zegarowej. Pani przewodnik opowiedziała nam, ze zamek miał cztery baszty, które symbolizowały cztery pory roku, 12 komnat – 12 miesięcy i 52 pokoje – tygodnie roku oraz 365 okien – dni w roku. Przeszliśmy przez  pomieszczenia stajenne, wieżę, w której było kiedyś ogromne akwarium i salę, w której odbywały się niegdyś wspaniałe bale. Dzięki mobilnej aplikacji mogliśmy zobaczyć, jak  zamek wyglądał w czasach swojej świetności.

W godzinach popołudniowych wróciliśmy do Bodzanowa.