Wycieczka do Kotliny Kłodzkiej

W dniach 26-28. 10. 2022 uczniowie z klasy 6. i 7.  udali się na trzydniową  wycieczkę do Kotliny Kłodzkiej. Wyjazd został zorganizowany dzięki wsparciu MEiN w ramach projektu „Poznaj Polskę” na realizację którego otrzymaliśmy wsparcie finansowe w kwocie 15 000 zł.

Wycieczka rozpoczęła się w godzinach porannych. Po 5 godzinach podróży naszym pierwszym celem była Kopalnia Złota oraz Osada Górnicza  w Złotym Stoku. Zwiedzanie Podziemnej Trasy Kopalni z jedynym w Polce podziemnym wodospadem „ Sztolni Czarnej ”, zapoznanie z legendą o zabłąkanej Gertrudzie podczas zwiedzania „ Sztolni Gertruda” i poznanie ekspozycji kopalni dostarczyły nam niemało wrażeń. Następnie  kontynuowaliśmy pobyt na Złotym Stoku zwiedzając  Osadę Górniczą. Każdy z uczestników mógł włączyć się do zabawy aby sprawdzić jak działały średniowieczne urządzenia. Na koniec zwiedzania była wędrówka przez Ścieżkę Strachu. Ten wirujący tunel  z efektami dźwiękowymi  i świetlnymi  zapewnił nam niesamowite wrażenia.

Pełni wrażeń z pobytu kontynuowaliśmy podróż. Tym razem naszym celem była Jaskinia Niedźwiedzia w Kletnie. Jest to  najdłuższa jaskinia Sudetów , położona w Masywie Śnieżnika. Zwiedzanie tego magicznego miejsca było dla nas wspaniałym przeżyciem. Piękno  podziemnego świata zaskakiwało nas na całej długości trasy. Korytarze pokrywają liczne formy naciekowe: stalaktyty, stalagmity, stalagnaty, kopuły czy draperie naciekowe. Poznaliśmy  florę i faunę jaskini ale też historię jej odkrycia, wszystko połączone było niezwykłym pokazem dźwięku i światła.

Drugi dzień naszej wycieczki spędziliśmy w parku Narodowym Gór Stołowych w towarzystwie przewodnika, którego wiedza na każdym etapie podróży była dla nas cennym źródłem informacji. Po przejechaniu  malowniczej trasy z Polanicy  Zdrój  zwiedzanie rozpoczęliśmy od   Błędnych Skał. Przejście przez ten prawdziwy skalny labirynt położony na obszarze Parku Narodowego Gór Stołowych był dla wszystkich niesamowita przygodą. Idąc skalnymi schodkami i drewnianymi kładkami pomiędzy wysokimi a wąskimi szczelinami  zatrzymywaliśmy się przy  bajkowych skałach by podziwiać niesamowite wytwory przyrody, a dostępny na trasie punk widokowy ukazał nam  przepiękną panoramę.

Po krótkim postoju ruszyliśmy prze las na Szczeliniec Wielki. Pogoda nam dopisała a droga robiła na nas  coraz większe  wrażenie. Po krótkim odpoczynku w schronisku  ruszyliśmy na Szczeliniec Wielki. Zachwyciły nas ogromne skalne formy, ale też ich nazwy. Idąc szlakiem  napotkaliśmy „Małpoluda”, ”Wielbłąda”, „ Słonia”. Zeszliśmy do „Piekiełka” czyli skalnej  szczeliny w której panuje specyficzny mikroklimat oraz podziwialiśmy  panoramę z najwyższego punktu na Szczelińcu Wielkim. Droga powrotna  schodami przez las doprowadziła nas do  Karłowa.

W późnych godzinach popołudniowych dotarliśmy do Polanicy Zdrój na krótki spacer po tym uzdrowisku położonym u podnóża masywu Góry Piekielnej. Przeszliśmy przez Park Zdrojowy oraz  odwiedziliśmy Pijalnie Wód Mineralnych „Wielka Pieniawa”.

Kolejny dzień naszej wycieczki do Kotliny Kłodzkiej rozpoczęliśmy od zwiedzania Muzeum Papiernictwa w Dusznikach Zdroju. Już od samego początku zachwycił nas budynek muzeum  który mieści się w XVI wiecznym młynie papierniczym. Pani przewodni opowiedziała nam historię papieru i papiernictwa oraz pokazała wystawę z dawnymi urządzeniami produkcyjnymi i materiałami piśmienniczymi. W dalszej części naszego pobytu stworzyliśmy  piękną papeterię , którą zabraliśmy do domu.

Ostatnim punktem tego dnia było zwiedzanie Muzeum Ziemi Kłodzkiej w Kłodzku. Muzeum mieści się w barokowym gmachu dawnego internatu dla uczniów pobliskiego kolegium jezuickiego. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od wystawy ” Oczy czasu. Zegary mechaniczne popularne na Śląsku w  XIX w i I poł .XX wieku”. Wystawa  prezentuje  zegary szafkowe, skrzynkowe, gabinetowe, kominkowe słoneczne, a także zegary kieszonkowe i pozytywki. Podziwialiśmy też meble i inne elementy wyposażenia wnętrz.

Następnie zwiedzaliśmy wystawę „Z dziejów Kłodzka” poświęconą  tysiącletniej historii Kłodzka . Podczas zwiedzania średniowiecznych podziemnych korytarzy, poznaliśmy  życie codzienne dawnych mieszkańców Kłodzka a także dzieje miasta od pierwszej wzmianki, a skończywszy na „powodzi tysiąclecia” w 1997 roku. To był ostatni punkt programowy naszej wycieczki.